Ova nedelja je posvećena “mladima – korisnicima puteva”: svima onima koji koriste puteve bilo kao pešaci, biciklisti, motociklisti, “mladi” vozači ili saputnici u motornom vozilu.
Pažnja ove Nedelje je usmerena na poboljšanje bezbednosti dece i mladih i daje akcenat na to da se smanji vožnja u pijanom stanju i prebrza vožnja što će učiniti da svi učesnici u saobraćaju imaju korist, bez obzira na godine.
Globalna inicijativa obeležavanja nedelje Ujedinjenih nacija ima za cilj podsticanje vlada i celog društva na inicijative i hitno preduzimanje mera po pitanju bezbednosti u saobraćaju.
Nedelja prevencije povreda u saobraćaju se obeležava svake godine u četvrtoj nedelji meseca aprila, Osnovni ciljevi obeležavanja ovog dana su podizanje svesti i informisanje javnosti o veličini problema saobraćajnih nesreća.
Smrtnost kao posledica povreda nastalih u drumskom saobraćaju uglavnom pogađa mlađu populaciju. Približno 50% poginulih osoba je u uzrastu od 15 do 44 godina starosti.
Rizično ponašanje u saobraćaju je prisutno u visokom procentu.
Vezivanje sigurnosnih pojaseva je rešeno zakonom i u praksi dalo odlične rezultate.
Skoro svi vozači (i pored strogih zakonskih mera) 18-34 godine ponekad voze pod uticajem alkohola(97,7%), prekoračuju dozvoljenu brzinu (88,9%) i koriste mobilni telefon (82,9%), a takođe prilikom vožnje bicikla 98,2%, a na motoru 66,4% ne nose zaštitnu kacigu, kao ni 68,1% onih koji se kao suvozači voze na motoru.
U odraslom stanovništvu 6,5% pešaka se ponaša rizično, prelazi ulicu van pešačkog prelaza ili kada je na semaforu crveno svetlo. Pešaci starosti 20-34 godine se ponašaju rizičnije od starijih
Poštujte bezbednosne mere koje vama i vašoj deci mogu spasiti živote:
• Vežem sigurnosni pojas.
Sigurnosni pojas smanjuje rizik od izletanja iz vozila i ozbiljnih povreda za oko 40 do 65%. Pričvrstite sigurnosni pojas.
• Koristim sedišta sa sigurnosnim pojasevima za decu.
Sredstva za ograničenje kretanja dece, kao što su sedišta za bebe ili mlađu decu, veoma su efikasna u prevenciji smrtnih ishoda sudara i u populaciji odojčadi i male dece, ali i starije dece koja su putnici u saobraćaju na putevima.
Sredstva za ograničavanje kretanja dece dovode do smanjenja stope smrtnosti u sudarima vozila od 71% (odojčad) i 54% (mala deca).
• Kada pijem ne vozim.
Vožnja u pijanom stanju povećava rizik od sudara kao i verovatnoću smrtnog ishoda ili ozbiljne povrede. Usvajanjem zakona koji zabranjuje vožnju u pijanom stanju i njegovom strogom primenom može da se smanji broj smrtnih ishoda na putevima za 20%. Nikada nemojte voziti u pijanom stanju.
Ne koristim opojna sredstva pre i u toku vožnje.
Vozač je odgovoran za sve živote u vozilu.
• Poštujem ograničenje brzine.
Brzina ubija sve osobe koje koriste puteve – vozače, pešake i bicikliste. Smanjenje prosečne brzine od 5% može da dovede do smanjenja broja ukupnih sudara za čak 30%.
• Kada osetim umor prekidam vožnju.
Bolje je odspavati nekoliko sati nego nastradati na drumu.
• Ne koristim mobilni telefon pri vožnji.
Korišćenjem mobilnog telefona u vožnji vaša pažnja se smanjuje za 50%.
• Prilikom vožnje bicikla i na motoru nosim zaštitnu kacigu.
Kod većine osoba koje su na motorciklu doživele povredu glave ishod je bio – smrt. U skoro 40% slučajeva, kaciga smanjuje rizik od pogibije, a u 70% slučajeva – rizik od ozbiljne povrede.
• Nosite kacigu.
• Ne prelazim ulicu van pešačkog prelaza ili kada je na semaforu crveno svetlo.
Pešake i bicikliste je teško uočiti na putu, što povećava rizik da oni budu povređeni. Ako nosite odeću svetlih boja ili onu koja odbija svetlost, olakšaćete drugim učesnicima u saobraćaju da vas primete i time izbegnu sudar sa vama.
Nosim zaštitni fluoroscentni prsluk kada se krećem oko vozila na putu.
• Omogućite drugima da vas vide na putu.
Mladi vozači ili saputnici u motornom vozilu su kategorija stanovništva izložena visokom riziku od povreda, invaliditeta i smrti u saobraćaju.
U svetu više od 40% svih žrtava saobraćajnih nesreća na putevima su mladi do 25 godina života.
Deca i mladi predstavljaju najugroženiju populacionu grupu u smislu smrtnosti, povređivanja i invalidnosti koje nastaju kao posledica saobraćajnih nesreća na putevima.
Povrede nastale u drumskom saobraćaju su drugi uzrok smrtnosti u populacionoj grupaciji od 5 do 25 godina.
U ovoj populaciji, tri puta je veća verovatnoća da će mladi muškarci – bilo da su pešaci, biciklisti, motociklisti, vozači – početnici ili saputnici u vozilu biti usmrćeni ili povređeni na putevima, u poređenju sa njihovim vršnjakinjama.
Centar za promociju zdravlja